Tuning Mazda 626 GD

Data: 29-11-2003
Próba tuningu silnia FE (FE4J) 2.0 12V zasilanego gaźnikiem i LPG
W końcu wdrożyłem w życie moje idee fixe dotyczące poprawienia dolotu o których pisałem tutaj. Podjąłem się tego tematu, gdyż chciałem rozwiązać problem, który prześladuje mnie od ponad roku a który powstał przy przerobieniu auta na gaz. Od tamtej pory samochód niemal w ogóle nie jezdził na benzynie (szarpanie, nierówna praca, brak mocy) a na gazie nie jeździł też tak dobrze jak kiedyś przed "tuningiem LPG"

Zastosowałem domowe rozwiązanie - nieprofesjonalne ponieważ lubię takie majsterkowanie a jednocześnie nie chciałem wydawać dużo pieniędzy na fachowców i drogie tuningowe graty.

Opisywana przeróbka kosztowała mnie poniżej 50 PLN. Dowiedziałem się jednego - że mixer LPG w silniku tego typu odbiera dużo mocy nawet po przełączeniu na benzynę, a power rura przy instalacji gazowej podcisnieniowej tylko psuje wszystko. Śmierdziuch musi mieć troche ograniczony dolot, w przeciwnym wypadku nadmiar powietrza psuje mieszankę

Po obejrzeniu tej galerii zapraszam do obejrzenia dalszej części przeróbek instalacji LPG, które mają na celu poprawienie charakterystyki silnika. Tym razem powróciłęm do seryjnego dolotu, a zainstalowałem nowy mikser
Autor galerii: Arbiter

W wyniku ostatnich wyścigów typu szitrejsing okazało się, że Mazdę objeżdża Yaris 1.0, Trabant 1.3(Trabant nieco wiecej - około 1.5 długości auta) a ... *

Standardowo wygląda to tak: gaźnik, filtr okrągły, a w gaźniku mikser do LPG. Plan był taki, aby zamiast standardowego filtru założyć większy oraz usunąć ...

W poszukiwaniu rury, za pomocą której mógłbym zrobić dolot udałem się do OBI. Łaziłem jak obłąkany - i obadałem takie rurki kanalizacyjne - ale przekrój ...

Ale oczom okazały się rury aluminiowe giętkie stosowane do kominków. Lekka, niepalna i stawiająca małe opory. Wybrałem taką o średnicy 80mm

Musiałęm też zakupić filtr powietrza. Dzwoniłem do sklepu z częściami do Żuków, Lublinów itp, ale bez efektu. Ostatecznie przez przypadek znalazłem filtr ...

Po zdjęciu oryginalnej puszki widać gaźnik oraz mixer do LPG

Mixer ma średnicę zewnętrzną około 80mm, a przelot - gardziel 34mm. Stanowi to poważną zwężkę w układzie dolotowym

Power rura przygotowana do montażu na mikser. NIestety musiałem zatkać EGR oraz rurki podciśnieniowe sterujące automatyką gaźnika, bądź mierzące podciśnienie

Starałem się zagiąć rurę w taki sposób, aby nie było nierówności i załamań

Niestety musiałem rurę przypłaszczyć. Jazda próbna:Silnik pracuje głośniej - i można to uznać za nawet fajne.Szczególnie głośno gdy wciskamy pedał ... *

Ale nie to było zamierzonym efektem. Miałem nadzieje, że z modyfikacją wzrośnie mi górna granica do której można dobrze przyspieszać - (do ok 6000rpm - ...

Po modyfikacji. na LPG samochód jedzie bardzo źle.Jedyne co wzrosło to hałas, a silnik w dolnym zakresie obrotów (do okolo 4500) nie ciągnie równo - zastanawia ... *

Zdjałem mixer, odłączyłem LPG. Widać na fotce jak duży jest sumaryczny przekrój gardzieli w stosunku do przekroju mixera *

Dwie gardziele. Na lewo czerwona taśma po zatkaniu rurek podciśnieniowych

LPG tuning - precz

Tak wygląda śrubka do instalacji gazowej w ustawieniu przy którym samochód normalnie jeździ

Power rura założona bezpośrdnio na gaźnik - bez mixera.Silnik się kręci poprawnie od samego dołu tak jak rok wstecz przed założeniem śmierdziucha. Czyli ... *

Nie robiłem jeszcze porównania auta jeżdżącego bez mixera, ale z power rurą lub z rozwiązaniem standardowym. Myślę, że rura dała coś. Pojeżdżę parę ...

Zdjcie 19

Zdjcie 20

Zdjcie 21

Zdjcie 22

Zdjcie 23

29-11-2003

Komentarze
  • jmk 2003-11-29 22:22:56.724014
    Adam - ale teraz ten filtr zasysa Ci ciepłe powietrze z komory silnika :(. Weź go jakoś oddziel tak, żeby zasysał zimne powietrze....
  • ktos 2003-11-29 22:43:55.4517
    wiesh co, albo jestes idiotą ze włozyłeś sobie filtr nad silnik a moze za krótką rurke kupiles do okapuf??a po trzcie to chyba specjalmnie dla zartu zrobiles do hot air intake
  • Cichy 2003-11-29 23:50:02.075088
    NIezla patryzantka :) nie lepiej bylo kupic opaski i to jakos sensownie zamontowac, a nie na tasme izolacyjna? Jaka jest zewnetrzna i wewnetrzna srednica filtra?
  • Adam 2003-11-30 00:04:29.271577
    Filtr dałem tutaj do testów - ta lokalizacja mi pasowała. Spróbuje rzeczywiście go przełożyć do przodu, ale to nie takie proste bo nie wiem czy sie zmiesci. Nie chcialem też przedłużać tej rury, choć mam jej zapas. Wiec jutro zmienie położenie. Ale wtedy może łapać ciepło od chłodnicy.

    Ta cała rura to jedna wielka partyzantka.Od pomysłu do wykonania minęły ze 2 godziny podczas których zakupiłem stuff i zamontowałem.
  • Adam 2003-11-30 01:01:44.327695
    Cichy-> Gdybu to było docelowe, to tak mozna bedzie zrobic.
    srednica rury i filtra to 80mm
  • apg 2003-11-30 10:22:16.668683
    Pamietaj, że nawet jeżeli będziesz zasysał powietrze z z przedniej części auta, to aluminiowa rura tej długości umieszczona nad silnikiem, świetnie przewodzi ciepło i będzie ogrzewała powietrze. Ponadto karbowana rura powoduje niekorzystne zaburzenia przepływu (szczególnie w miejscu spłaszczenia gdzie dodatkowo zmniejszyło się jej pole przekroju). Jezeli możesz sobie pozwolic na zrobienie wlotu na masce nad gaźnikiem i umieszczenie filtra bezposrenio na gaźniku (tak jak miales :) to unikniesz w ten sposób efektu podgrzewania powietrza i niepotrzebnych oporów przepływu.
  • kicazzty 2003-11-30 12:25:55.686865
    kolega powyżej ma racje jeżeli chodzi o przeqwodzenie ciepła przez tą rurke natomiast po co posoować sie do rżnięcia maski można zastosować gładką rure kanalizacyjną wykonaną z plastiku można ją wyginać po ogrzaniu zapalniczką po za tym jest gładka w środku i moim zdaniem 80 mm to troche za dużo zmniejsz średnice rury i jeżeli zastosujesz kanalizacyjny plastik to możesz jeszcze nabyć termoizolatory ( takie rurki z pianki przecięte wzdłooż ) i załooż je na tą rurke . Bedzie git !!!!!
  • vector 2003-11-30 19:49:48.741496
    bez urazy, ale ta przeróbka nadaje sie tylko do: http://www.wiejski.tuning.prv.pl/
  • eKrowa 2003-12-01 13:13:08.612234
    czyzbys pozazdroscil pomyslowosci? ]8=)
  • Sciemka 2003-12-02 11:42:26.278707
    Bardzo fajnie że wreszcie ktoś zabrał się za tuning samochodu z instalacjią gazową, napisz jak ostatecznie rozwiązałeś problem z ciepłym powietrzem zasysanym do silnika. Mój problem (a właściwie go jeszcze nie ma) Ford Sierra 2,0 OHC wtrysk wielopunktowy, mam ochotę go nieco zmodyfikować. Wiem że można sporo zyskać, moc jest jaka jest, nie jest źle na gazie silnik działa lepiej niż na benzynie (pewnie ze starości) Opinie i pomysły proszę wysyłac sgaz@interia.pl
  • Sciemka 2003-12-02 11:47:52.578779
    A co do tego kawałka mixera który widnieje na zdjęciach to polecam www.mixery.pl tam znajdziesz pewnie coś bardziej odpowiedniego do swojego super wozu.
  • Toster 2003-12-02 19:56:41.087856
    Zdjęłeś podciśnieniowy przyspieszacz zapłonu i uwazasz ze jest lepiej? naprawde wiejski tuning:) a tak poza tym to im dluzszy przewod tym wieksze opory,nie tylko srednica jest istotna, poczytaj cos niecos o mechanice plynow moze czy cos:)))
  • Adam 2003-12-02 23:20:58.780689
    Lepiej jest bo wyjalem sam mixer LPG. Natomiast ustrojstwo oczywiscie wnosi na chwile obecna tylko same straty.
  • kielon 2003-12-04 14:13:34.508023
    stary ale hard core robisz........ jak tak dalej pojdzie to cie zapisza do ksiegi guinessa........
    PS. slyszalem ze mozna jakos robic instalacje podtlenku azotu domowymi sposobami (niska cena :) spróbjesz ??
  • kicazzty 2003-12-04 17:28:38.696813
    adam nie przejmuj sie powmysł miałeś dobry ale zastosowałeś troche złe materiały popracujesz nad tym i bedzie git
    P.S. Byłem na mixery.pl i wypatrzyłem odpowiedni wynalazek do mojego peugeotka !!!!!!!
  • ROOT7 2003-12-04 23:53:15.970094
    nie znam sie ale miejwiecej wiem o co chodzi. Mam jedna przestroge - uzywasz rury z metalu pod wplywem drgan bedzie ona powoli sie scierac i powstana metlowe wióry.Tym samym straci szczelność. Zalozylem taka jedna metalowa tam gdzie powinna byc papierowo jaks tam - szybko pekla i pare krszyn metali wpadlo do srodka. Pozdrawiam.
  • kolo 2003-12-25 00:43:34.041769
    ogolnie jest ok!wyslij mi meila jak to na koncu wyszło z ta rura!!dzieki pozdrawiam!!maciej
  • Kaczor 2004-01-05 23:27:22.538705
    siema wedlug mnie to ta turborura to jeden kicz ale troche prawdy w tym jest ,,mam stare audi zLPG i właśnie kombinuje jak tu wywalić ten pieprzony mixer i doprowadzić gaz bez zadnych zwęrzeń powietrzno-dopływowych ...
    Pozdrawiam
    Kaczor
  • dawid 2004-01-12 17:21:03.303691
    Szczała Adam .Posiadam podobną Mazdę i mam taki sam problem z gazem . Wiem jak to "wkurwia".
    Przynajmniej już wiem co jest przyczyną tych szarpań.
    Załączam mój e-mail , odpisz stary jak sobie poradziłeś z dolotem LPG (benzyna za droga !!! )
    :-) :-) :-) :-) :-) :-)
  • darcho 2004-02-20 00:23:59.140317
    pozdro. Nareszcie jakas pokrewna dusza. Ja tez walcze o moc (Audi 80, 2.0, 16v, gaz na "krotko", 137KM fabrycznie). Aktualnie po 2 latach przerobek (4 miksery, itp) mam mikser o przekroju "obwarzanek" :-) i powierzchni 854 mm2!!! i na tym dociagam do 220 km/h. Sadze ze to nie wszystko co sie da z niego wyciagnac. Aktualnie poszukuje miksera dwugardzielowego o sumarycznej powierzchni +/- 1300 mm2. Wiekszosc problemow poruszanych na tej liscie sam przezyle, mam troche doswiadczen i chetnie sie nimi z Toba (Wami) podziele jesli ktos bedzie chcial sluchac :-). Jesli jestes(cie) w posiadaniu ciekawych linkow do stron traktujacych o gazie bardzo prosze na priv artecmalpainteriapl (kod antyspamowy :)). Zycze sukcesow tuningowych
  • Adam 2004-02-20 09:34:13.088624
    Darcho - moze posiadasz jakies fotki zabudowy mixera u siebie?
    Jakie przeróbki poczyniles?. 854 mm2 - to raczej malo. Przy srednicy okraglego mixera=45mm powierzchnia wychodzi 1590mm2

  • darcho 2004-02-20 14:25:11.146173
    hi! postaram sie o fotki, gdzie wyslac? Po obliczeniu powierzchni Twojego miksera tez uwazam ze moj jest stanowczo za maly!!! Niestety moj mikser jest nietypowy bo w ksztalcie +/- jajka (mam dwie przepustnice), pozostaje mi chyba tylko zamowienie indywidualne najlepiej dwugardzielowego (jak np. do fiata 125p :-)).
    Przerobka ostatnia to rozwiercenie miksera, ale bardziej juz sie nie da. Poprzednie to: wymiana miksera (dwukrotnie na coraz wieksze), przyspieszenie zaplonu i montaz filtra powietrza K&N (obnizone opory ssania). W planach wymiana katalizatora na strumienice i wymiana parownika na lepszy + przeniesienie parownika blizej bo teraz rury gazowe maja ok. 1,2 m.! a to sie przeklada na wydluzony czas reakcji na buta.
    Aha. Najczestsza przyczyna klopotow z wolnymi obrotami oraz starzalami u mnie to ssanie "dzikiego powietrza" roznymi dziwnymi miejscami. Prosta i szczelna instalacja gazowa to podstawa.
    PS jestem na tropie rzemieslnika produkujacego miksery
  • Adam 2004-02-20 15:05:52.91445
    Fotki przeslij na adres podany w stopce strony.
    U mnie lekki dolot spowodowal ze na gazie auto gorzej chodzilo niz w oryginale. Podstawa to chyba sprawny parownik, dobry mixer i nic wiecej. Raczej domowe przeróbki kolektoar nie dadza efektu, bo gaz musi miec troche podcisnienia w dolocie.
    Co do rurek gazowych - to u mnie jest to bardzo malo - okolo 15 cm i jest git. 1.2m to faktycznie dużo moze jakos przeniesc reduktor?
    Co do mikserów to www.miksery.pl
  • dawid 2004-02-21 13:40:06.640506
    Powiedz mi Adam jaką masz aktualną średnicę miksera (oczywiście wewnętrzną).Podobno kupowałeś go na miksery.pl jeśli tak to jaki dokładnie model z jakimi wymiarami.
    Ja mam 38mm,mój mechanik twierdzi ,że większa już być nie może.Wyżej jest jeszcze mój komentaż który kiedyś pisałem.Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
    Narazisko !!!
  • Adam 2004-02-21 21:17:20.065571
    Moj mixer ma 45mm w opisie wszystko stoi
    na http://www.arbiter.pl/galeria/111 Co do mechanikow od LPG to juz wypowiadalem swoje zdanie o nich..
  • darcho 2004-03-04 12:11:14.107628
    a propos mechanikow
    trzeba sie z nimi po prostu zaprzyjaznic, moj gazorek jest spolegliwy i i robi o co poprosze (co prawda nie bez oporow :)) i do tego tanio, niemniej pomysly raczej trzeba miec wlasne!
  • Chudy 2004-03-25 12:08:15.985844
    spoko bryka powinniście ją wystawić do sprintów spod świateł
  • Cino 2004-04-25 13:55:06.40086
    Siema. Nie musisz zmieniać miksera bo to i tak ci nic nie da, wystarczy że rozwiercisz otwory w mikserze. Teraz nie ma buta bo po zmianie dolotu powietrza ma zbyt ubogą mieszanke. Póżniej tylko odpowiednio wyregulować dawkę gazu i będzie OK. Poprawa gwarantowana.
  • KRzYzAk 2004-04-28 12:02:17.221782
    dracho tez mam adui i wlawnie mysle nad poprawieniem jej mocy bo ja na bank nie mam tych 135 nie weim czemu ale jakos mi sie wydaje ze cos korwa nietak z nia jest
    mozesz tam mi na maila napisac co zes zrobi z ta swoja:P
  • Pablo 2004-05-19 13:21:56.938558
    cze chlopaki!zmiencie mixer na linearny,to zobaczycie jaki jest super efekt!!!ja sciagnolem go z Wloch,kosztuje kolo 150zl.przy silniku 2.016v 139kM orginalnie jak milem zwykly mixer to bylo 128kM(sprawdzone na hamowni)a po linearnym na gazie mam serie!!!Wkreca sie zajebiscie w calym zakresie obrotow!
  • Edison 2004-05-24 23:17:00.545537
    Pablo a zdradz tajemnice gdzie można kupić mikser linearny? jakieś namiary? pozdro
  • Kamil 2004-07-12 11:35:42.441735
    Witam, poszukuję czujnika składu mieszanki do turbiny w Mazdzie Mx-6 (probe) do silnika 2,2 z 1988.Z góry dziękuję za odpowiedz ewentualnie za namiary.
  • jaca 2004-07-25 17:27:32.744554
    czy ktoś w końcu coś zdradzi na temat miksera linearnego, jak to ,,cudo"wygląda, gdzie go kupić, itp
  • darcho 2004-07-26 11:31:27.615991
    Do KRzYzAk'a: prosty test powie Ci wiele o Twoim Audi: jak kupilem swojego rozpedzalem go (jeszcze bez gazu) na trojce do 170 km/h, poszedlby jeszcze ale balem sie o silnik. Na gazie nigdy tego nie osiagnalem. Co przerobilem?
    1. cztery kolejne coraz wieksze miksery (konieczne potem wzbogacenie mieszanki bo zaczyna sie spalanie stukowe)
    2. przyspieszenie zaplonu o +/- 5 stopni (jak przesadzisz to moze znowu zaczac spalac stukowo)
    3. wymiana filtra powietrza na wklad K&N, odradzam, drogo, przyrostu mocy nie zaobserwowalem a stracilem moment obrotowy przy nizszych obrotach (ktory i tak nie byl zbyt wysoki)
    4. wymontowale elektrozawor ze zbiornika gazu (!) bo mialem zbyt maly wydatek gazu przy duzym zapotrzebowaniu
    Planowalem odlaczenie tzw .odmy (odpowietrzanie silnika) od filtra powietrza, nie ssie wtedy swinstwa (niezgodne z przepisami) oraz wydlubanie wnetrza z katalizatora (tez niezgodne z przepisami).
    Teraz sadze ze dobra strumienica zamiast srodkowego tlumika dalaby mi elastycznosc ktora stracilem
    Dobra rzecza jest tester sondy lambda, niedrogi (kilkanascie zlotych), latwy w instalacji, na biezaco pokazuje czy spalasz mieszanke bogata, optymalna czy uboga
    PS sam jestem ciekawy co to jest mikser linearny?
  • juzek 2004-09-13 17:45:33.527244
    zarombiscie to wymyśliłeś ziomal!!!
  • kkk 2004-09-28 12:11:20.360219
    całkiem spoko
  • karitas 2004-11-04 14:59:43.539241
    fajna bryka ale stara
  • Normalny 2004-11-15 22:18:50.944932
    Adam, przestań się pastwic nad tą mazdą. Daj ją jakiemuś mechanikowi niech ci przywróci normalny stan techniczny i nie kombinuj bo jeszcze coś sobie albo innym zrobisz.
  • barto 2004-11-26 11:19:13.089426
    ja też se założe w swojej mazidzie(929 coupe) he he he
  • Mazda 626 2.0 16v 1992 2004-12-09 23:17:36.410038
    Ja nie mam gazu w samochodzie, moze taniej wychodzi ale niewiem czy uzytkownicy mazd wiedza ze uszczelki w tym samochodzie sa bardzo slabe i moga one kiedys nie wytrzymac, a wtedy wiadomo co sie stanie, ja moja 626 troche poprzerabialem, zalozylem wydech wlasniej konstrukcji zmienilem oprogramowanie sterowania silnikem, oraz pare innych zeczy i zamykam licznik czyli 240km/h "D
Dodaj swj komentarz
Dodaj swoj opini:

Nick:

Tre:

Przeszukaj serwis